Leerlingen krijgen niet dezelfde kansen door gebrekkige ICT-kennis leraren
Geplaatst op 19 december 2017
Basisschoolleerkrachten kunnen niet goed genoeg omgaan met technologische hulpmiddelen. Dat vindt Kennisnet. Kinderen lopen daardoor belangrijke kansen mis, volgens adviseur Alfons ten Brummelhuis van Kennisnet.
Ten Brummelhuis adviseert scholen over het gebruik van technologie: “We weten dat leerlingen veel baat hebben bij technologie. Als de leerkrachten de klassieke uitlegmomenten regelmatig afwisselen met bijvoorbeeld filmpjes of opdrachten via een app, zie je dat leerlingen gemotiveerder zijn en beter presteren.”
Geen landelijke norm
Leerlingen met dyslexie kunnen bijvoorbeeld veel baat hebben bij software die boeken voorleest. En slimme kinderen kunnen worden uitgedaagd met apps waarmee ze leren programmeren. Toch is er op dit moment geen landelijke norm voor wat leerkrachten zouden moeten weten van technologie.
Ten Brummelhuis vindt dat kwalijk: “Technologie kan voor leerlingen een heel krachtig hulpmiddel zijn. Door daar als leerkracht onvoldoende mee bekend te zijn, of het verkeerd te gebruiken, profiteren sommige leerlingen niet van de mogelijkheden. Dat is kwalijk, want alle leerlingen verdienen dezelfde kansen.”
Technologie in de klas
Nog lang niet alle leerkrachten gebruiken technologie in de klas. Een digibord is inmiddels wijdverspreid, blijkt uit onderzoek van Kennisnet onder 5000 medewerkers in het onderwijs: in bijna 80 procent van de klaslokalen hangt er een. Toch blijft bij ongeveer een kwart van de leerkrachten het gebruik van technologie beperkt tot dat digibord.
Uit datzelfde onderzoek blijkt dat leerlingen die veel in aanraking komen met technologie, een beter zicht hebben op hun eigen leerproces. Ook leren ze beter en zijn ze gemotiveerder. Daarnaast is het voor de docenten dankzij de technologie makkelijker om het onderwijs op individuele talenten af te stemmen en verlopen de lessen efficiƫnter.
Oefenen is nodig
Opleidingsdocent Gerard Dummer aan de Pabo in Utrecht en Amersfoort, sluit zich aan bij wat Ten Brummelhuis signaleeert. “De kennis die toekomstige leerkrachten moeten hebben van technologie is veel te algemeen geformuleerd”, zegt hij. “Bij rekenen of taal staat er heel duidelijk wat leerkrachten moeten kunnen en weten, maar bij technologie niet.”
Dat is een flink probleem, vindt Dummer. Het blijkt dat je veel minder geneigd om techniek te gebruiken als je er niet op bent voorbereid. “In het slechtste scenario kent een leerkracht de mogelijkheden van ict niet en kan hij daardoor leerlingen minder goed uitdagen en ondersteunen. Leerkrachten moeten dus kunnen oefenen.”
Hoge kosten
Voorzitter Menno Kolk van een actiegroep voor jonge docenten bij de Algemene Onderwijsbond kunnen uitgevers ook helpen. “Het is vaak lastig om de technologie te gebruiken.” Ook vindt hij de technologie behoorlijk duur: “Je moet per kind een apparaat aanschaffen, dat al snel 300 euro kost en je na een jaar of vier kan afschrijven.”
“Daarnaast kost het aansluiten van zo’n apparaat en het materiaal van de uitgever per kind denk ik tussen de 100 en 150 euro per jaar. Dat is een forse extra uitgave. Maar als een school daar geen geld voor heeft of het daar niet aan besteedt, dan blijven er kansen liggen. En dat is zonde.”
Bron: RTL nieuws
Meer informatie
Wil je meer informatie over hoe je de competenties van je leerkrachten up-to-date krijgt op het gebied van digitale media? Neem dan contact op met Timpaan Onderwijs