Begrijpend lezen

Begrijpend lezen

Herken je ook dat, ondanks alle inspanningen op het gebied van begrijpend lezen, de resultaten  op jouw school toch achterblijven bij de inspectienorm? We hebben de laatste 10 tot 15 jaar ingezet op het aanleren van strategieën, maar dat heeft volgens de Inspectie niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Stel de tekst centraal

De nieuwste inzichten op het gebied van begrijpend lezen richten zich nu meer op het centraal stellen van de tekst zelf. Het gaat dus minder over de strategieën en de voorwaarden om een goede begrijpende lezer te worden, zoals taalontwikkeling, technisch lezen, leesmotivatie, voorkennis, woordkennis en strategieën.

Begrijpend lezen versus lesstof

Een belangrijk vraagstuk op scholen is ook het verschil tussen Cito begrijpend lezen en de lesstof, en hoe je van de Cito-opbrengsten naar een goede differentiatie en instructie komt. Onze adviseurs kunnen je hierbij ondersteunen.

Plan je kosteloze gesprek

Onze taal-leesspecialist Lidy Ahlers gaat graag met je in gesprek over hoe je het begrijpend lezen op jouw school naar een hoger niveau kunt brengen. Klik op ‘Ja, ik wil meer weten’ en Lidy neemt contact met je op voor het plannen van een intake van een uur.

    Je gegevens worden alleen gebruikt om je inzending te behandelen. Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA. Het privacybeleid en de voorwaarden van Google zijn van toepassing.