Pedagogisch coach: dubbelrollen…
Geplaatst op 14 maart 2024
Iedere pedagogisch coach loopt er wel eens tegenaan: wat doe ik als ik tegen een dilemma aan loop. Je hebt bijvoorbeeld een dubbelrol en bent ook pedagogisch medewerker of leidinggevende/eigenaar. Maar ook stafmedewerkers kunnen zoekende zijn naar hun eigen plekje: bij wie hoor ik eigenlijk?
Cara werkt als pedagogisch medewerker op de groep en is daarnaast pedagogisch coach. Ze vindt dit een voordeel, omdat ze weet hoe het echt werkt op de groep. Vol enthousiasme is ze begonnen aan haar taken. Ze merkt, dat collega’s ineens stoppen met praten als ze er in de pauze bij komt zitten. Een collega van een andere groep merkt op: ”Je gaat nu zeker alles doorvertellen aan kantoor, he”. Hoe gaat Cara hier mee om?
Monique is eigenaar van een kleine kinderopvang met een enthousiast en gedreven team. Ze weet precies waar ze heen wil op de groepen. Monique weet, dat coachen iets anders vraagt dan leidinggeven. Maar hoe dan? Wanneer sturen en wanneer coachen?
De namen zijn verzonnen. De voorbeelden zijn echt besproken tijdens de opleiding. Een paar tips:
Iets met olifanten
Je hebt een dubbelrol en je merkt, dat er opmerkingen komen of soms je rollen mixt. Het zal er wel bij horen toch? Want je hebt een unieke rol als pedagogisch verbinder? Je negeert daarmee de olifant in de kamer. Ik maak die olifant liever zichtbaar. Zeg allereerst tegen jezelf: “Het is oké dat ik worstel met een opmerking of welke stijl ik gebruik. Ik hoef niet alles te weten!”. Spar daarom regelmatig met vakgenoten: hoe ga jij hier mee om? Als professional? En ook als mens? Herkenning genoeg!
Geef die olifant vervolgens een roze sjaal, oranje muts en glitter sokken. Hij valt nu wel op he? Maak het dilemma dús juist goed zichtbaar en bespreekbaar. Praat over de dubbele rol die je hebt met je collega’s en het management. Hoe werkt dit jou, de ander? En hoe gaan we er samen mee om? Dit gesprek is ook nuttig als je stafmedeweker bent en zoekende bent wat je plek is.
Pak de juiste wissel
Treinen wisselen van spoor via een wissel. Handig om die gedachte te gebruiken als je een dubbelrol vervult. Want het kan best zijn, dat je soms tijdens een coachgesprek op de verkeerde stoel zit. Even niet als coach, maar als pedagogisch medewerker of als leidinggever. Oeps! Zeg het dan hardop tegen jezelf en de ander, herpak je en pak de wissel naar het juiste spoor! Ben je ook nog eens een goed leervoorbeeld, want fouten maken mag.
Doe wat je zegt
Houd je aan coach-richtlijnen: vertrouwen, betrouwbaarheid en integriteit. Dat klinkt misschien als ‘coach blabla’. Maar het is wel noodzakelijk voor goede coachgesprekken! En zeker als je een dubbelrol vervult speelt dit extra mee. Wat doe je bijvoorbeeld als een leidinggevende nieuwsgierig is wat is besproken in een coachgesprek? Je vertelt het niet! Want zou jij zelf open zijn tegen iemand die dingen door vertelt aan anderen? Nee! Je deelt geen informatie met anderen zonder toestemming vooraf. Een specifiek geval is als er sprake is van mogelijke wettelijke overtredingen of onveiligheid: volg dan de protocollen!
Wil je ook een opleiding volgen tot Pedagogisch coach? Ga direct naar de agenda en schrijf je in!