Opleiding Hoogbegaafdheidscoördinator

Opleiding Hoogbegaafdheidscoördinator

Het professionaliseren van leerkrachten op het gebied van hoogbegaafdheid is effectiever dan de aanschaf van middelen. Daarom heeft Timpaan Onderwijs de opleiding hoogbegaafdheidscoördinator basis ontwikkeld. Met deze opleiding worden ib’ers en/of leerkrachten in het primair onderwijs (bij)geschoold tot coördinator hoogbegaafdheid. De coördinator ondersteunt leerkrachten in passend onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen.

Overzicht modules

De opleiding (hoog)begaafdheidscoördinator basis bevat de volgende 8 modulen. Klik op de module voor meer inhoudelijke informatie.

  1. Theoretische modellen, visie en beleid
  2. Leerkrachthandelen en leerlingkenmerken
  3. Instructie en differentiëren
  4. Aanpassen methoden en materialen
  5. Zelfregulerend leren en 21st Century Skills
  6. Testen, toetsing en monitoring
  7. (Hoog)begaafde onderpresteerders
  8. Leerlingen met een ‘dubbel bijzonder’ profiel

    Je gegevens worden alleen gebruikt om je inzending te behandelen. Deze website wordt beschermd door reCAPTCHA. Het privacybeleid en de voorwaarden van Google zijn van toepassing.

    Opbrengsten

    Na afronding van de opleiding Hoogbegaafdheidscoördinator-Basis heeft de deelnemer wetenschappelijke en praktische kennis over:

    • visie en beleid in de basisschool ten aanzien van onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen;
    • het kunnen signaleren van deze specifieke groep leerlingen, door kennis van leerkenmerken en ook het kunnen ondersteunen van de leerkrachten ten aanzien van de leerkrachtvaardigheden, die nodig zijn om aan deze hoogbegaafde leerlingen les te kunnen geven;
    • het kunnen differentiëren op drie niveaus met het IGDI-plus model (Brouwer & Ahlers, 2011), zodat ook hoogbegaafde leerlingen in de reguliere les uitgedaagd worden;
    • het aanpassen van methoden en materialen via compacten en verrijken;
    • zelfregulerend leren en 21st Century Learning, zodat deze groep leerlingen ook werken aan doelen, die betrekking hebben op ‘leren leren’;
    • testen, toetsing en monitoring, waardoor er een doorgaande lijn ontstaat van uitdagend leren;
    • (hoog)begaafde onderpresteerders. Hoe je deze leerlingen signaleert en begeleidt;
    • leerlingen met een dubbel bijzonder profiel, bv. hoogbegaafdheid en dyslexie. Hoe je het onderwijs kunt afstemmen op beide profielen, zodat je recht doet aan beide facetten.

     

    De deelnemer kan dit aantonen met praktijkopdrachten die voldoende moet zijn beoordeeld.

    Data en kosten

    Volgen nog.

    Certificering

    Bij het voldoende afronden van de acht basis modules ontvangt de deelnemer een Timpaan Onderwijs certificaat (hoog) begaafdheid coördinator basis.