Breinvriendelijk leren

Breinvriendelijk leren

Geplaatst op 25 april 2018

Op de landelijke Kagan Experience, op vrijdag 13 april in Nieuwegein, bleek eens te meer hoe coöperatieve werkvormen bijdragen aan beter leren in een prettiger groep. Alleen luisteren is de minst effectieve manier van nieuwe kennis opnemen. Een ‘Rally Robin’ (Mix Tweetal Gesprek) brengt je in beweging, zorgt dat je samenvat en een ander vertelt wat je net hebt opgestoken en levert je een vriendelijke reactie op. Plus je steekt van het antwoord van de ander ook wat op! En dat binnen twee minuten.

We weten steeds meer over hoe ons brein werkt, hoe we leren en wat een gunstige omgeving is om optimaal te leren. Kagan laat merken dat Coöperatief leren daadwerkelijk Breinvriendelijke leren is. Elk kind in elke groep is beter af als coöperatieve werkvormen doordacht en consequent worden ingezet.

Tot slot nog een korte quiz (klik op de vraag voor het antwoord):

Waarom kun je heel veel foto’s herkennen nadat je ze kort hebt gezien, maar niet zoveel cijfers?
Foto’s hebben betekenis, losse getallen niet. Het brein kan geen associatieve verbinding maken met losse getallen en kan ze dus niet onthouden. Daarnaast is er een verschil tussen herkennen en reproduceren. Herkennen is voor de hersenen gemakkelijker. Veel mensen kunnen aangeven of ze een getoonde foto al eerder hebben gezien of niet; losse cijfers onthouden en reproduceren is veel lastiger. Ons werkgeheugen heeft een zeer beperkte capaciteit.
Hoe lang duurt het voordat de aandacht van leerlingen afdwaalt tijdens een les?
Al binnen dertig seconden na de start van een les dwaalt het brein af. Afdwalen is de normale toestand van het brein. Door de dag heen gebeurt het ongeveer de helft van de tijd.
Waarom krijg je altijd de beste ideeën als je onder de douche staat?
Omdat je dan ontspannen bent. In ontspannen toestand sturen de amydalae geen blokkerende boodschappen naar je prefrontale cortex: het gedeelte van je brein waarmee je denkt en logisch redeneert. Je kunt dus vrij en creatief denken.