Executieve functies & formatief evalueren

Locatie: obs Het Slingertouw in Heerenveen
Datum: 27/03/2018
Tijd: 15:30  tot  17:30

Wil je meer weten over actuele inzichten rond het belang van de executieve functies voor het leren van leerlingen? Of ben je nieuwsgierig waarom er op dit moment in de vakbladen en op internet veel wordt geschreven over formatief evalueren? Wat kunnen deze twee actuele ontwikkelingen voor jouw school betekenen?

Kom naar de Timpaan Karavaan, die Timpaan Onderwijs in maart/april over deze twee onderwerpen organiseert:

Deelname is kosteloos.

Programma

De bijeenkomst begint om 15.30 uur en we ronden de workshops rond 17.30 uur af. Na de plenaire opening zijn er 2 workshops die parallel aan elkaar worden gegeven:

  • Executieve functies – kinderen eigenaar van hun gedrag
  • Formatief evalueren – evalueren om van te leren!

Beide workshops kun je op deze manier bijwonen.

Executieve functies

Waarom zijn sommige kinderen bijna nooit op tijd klaar? Waarom hebben sommige kinderen moeite met het starten van een taak en het vasthouden van de aandacht? Waarom zijn sommige kinderen zo rommelig en chaotisch? Wat moet je met kinderen die worstelen met simpele taken als opruimen, aankleden en huiswerk maken? Of met kinderen die moeilijk kunnen omgaan met boosheid en teleurstelling? Waar ligt dat aan? Het antwoord op deze vragen ligt in de ontwikkeling van executieve functies.

Executieve functies maken het mogelijk dat je verstandige beslissingen neemt, impulsen beheerst en kunt focussen op wat belangrijk is. Executieve functies zijn nodig om activiteiten te plannen en te sturen. Executieve functies zijn op te vatten als de ‘dirigent’ van cognitieve vaardigheden en onmisbaar bij het uitvoeren (executie) van sociaal, efficiënt en doelgericht gedrag. Het gaat bijvoorbeeld om taakinitiatie, volgehouden aandacht, doelgericht gedrag, nadenken voordat je iets doet. Deze functies zijn dus minstens zo belangrijk voor het leren en het schoolsucces van leerlingen als bijvoorbeeld lezen en rekenen! Als leerkracht heb je een belangrijke rol in het versterken van deze functies door bijvoorbeeld hardop te denken (mondeling), hulpbriefjes te gebruiken of kinderen de vinger op te laten steken alvorens ze een antwoord roepen.

Formatief evalueren

Wil je de leerling meer eigenaar maken van hun eigen leren, je lessen dagelijks beter laten aansluiten op de behoefte van de leerling? Het antwoord op deze vragen komt samen in formatieve evaluatie. Formatief evalueren bestaat alle activiteiten die de leerlingen en de leerkrachten uitvoeren om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen (Black & William, 1998).

Het nadeel van bijvoorbeeld bloktoetsen is dat de leerkracht achteraf beoordeelt met een cijfer of een niveau. Formatieve evaluatie is juist gericht op de ontwikkeling tijdens het leerproces: feed up, feedback en feed forward. Je gebruikt concrete activiteiten voor, tijdens en na het leren om zowel de leerling als jou inzicht te geven in waar de leerling staat en wat een goede vervolgstap kan zijn. In deze korte kennismaking krijg je meer informatie over wat formatief evalueren is en verkennen we een paar concrete voorbeelden.

Locatie

obs Het Slingertouw
Schoterplein 29 in Heerenveen (8448 RP)

Aanmelden is niet meer mogelijk!