Docent aan het roer bij onderwijsvernieuwing

Docent aan het roer bij onderwijsvernieuwing

Geplaatst op 6 september 2016

Onderwijsvernieuwing wordt vaak gestart vanuit de leiding van een school. Daardoor moeten docenten vaak worden overtuigd van het nut van de vernieuwing en worden gevraagd te veranderen als onderdeel van de onderwijsvernieuwing. Maar een mens laat zich liever niet veranderen, maar kiest ervoor. Dus waarom niet de verandering uit de docent zelf laten komen?

Leerlab Leerling 2020

Het bovenbouwteam van het lyceum Stad en Esch in Meppel heeft daarom het heft in eigen handen genomen door deel te nemen aan het Leerlab van Leerling 2020 van de VO-raad. Binnen het Leerlab werken ze als team zelfstandig aan het ontwikkelen van nieuw onderwijs. Differentiëren met extra aandacht voor excellerende leerlingen, keuzevrijheid en zelfstandigheid, rekening houden met het bioritme van de leerling en een huiswerkarme school zijn daarbij de uitgangspunten. Onderwijs op maat met keuzemogelijkheden voor leerlingen. In deze video zie je hoe leerlingen, docenten en ouders hebben geleerd van de eerste pilot.

Leerlabcoach

Het ontwikkelen van nieuw onderwijs vraagt het kunnen voorbereiden, plannen, uitvoeren en leren van onderwijsvernieuwing. Leerlabcoach Manon Dijkhuizen begeleidt de docenten van Stad en Esch.

Als de impuls uit de docenten komt, ontstaat er veel energie en motivatie om écht te investeren in verandering van je eigen onderwijs

Het daadwerkelijk invoeren van een verandering blijkt soms wel lastig. Een Leerlabcoach ondersteunt het team daarom door:

  • kritische vragen te stellen;
  • mee te denken over oplossingen en over het activeren van het team;
  • uitleg te geven over de aanpak van onderwijsvernieuwing: hoe bereid je je goed voor, hoe gebruik je leerervaringen en hoe communiceer je met alle partijen;
  • soms te ondersteunen bij het voorbereiden van activiteiten.

De belangrijkste rol die een coach heeft, is het steeds vragen van aandacht voor de koppeling van ‘het waartoe van de onderwijsvernieuwing’ met ‘het wat doen we nu in de praktijk’. Klopt de bedachte aanpak met waar je heen wilt met de onderwijsvernieuwing?

Meer informatie

De manier van coachen hangt vooral af van de vragen van het team en ook van wat het meest bijdraagt aan het succes van de gekozen onderwijsvernieuwing.
Wil je ook ruimte voor lef en zoek je een coach die met je meedenkt en – werkt? Neem gerust contact op met Manon Dijkhuizen.