Aandacht voor jongens!

Aandacht voor jongens!

Geplaatst op 11 april 2016

Dat jongens anders zijn dan meisjes weten we allemaal. Jongens houden van Spiderman, meisjes van Barbies. Het lijken hele zwart-wit verschillen, maar ze zijn vaak wel zichtbaar. Jongens spelen vaak wilder, stoeien veel, slopen, zijn competitief ingesteld en worden nogal eens als druk bestempeld. Allemaal gedragingen die bij leerkrachten nogal eens onbegrip oproepen.

Waarom anders?

Waarom zijn jongens nu eigenlijk zo anders dan meisjes? Er is de laatste jaren door onder andere hersenonderzoek veel meer bekend over de werking van de hersenen van jongens en meisjes en dan vooral over de opvallende verschillen die daarin zichtbaar zijn. Er zijn verschillen op anatomisch gebied (bouw van de hersenen), op neurologisch gebied (snelheid van ontwikkeling) en op biochemisch gebied (hormonen).

Wat veroorzaakt het verschil?

Die verschillen verklaren voor een groot deel het verschil in gedrag tussen jongens en meisjes. Je weet vast dat jongens meer testosteron hebben dan meisjes, en dat testosteron zorgt voor actief, druk en beweeglijk gedrag. Maar wist je ook dat de hoeveelheid testosteron bij jongens tussen de 3,5 en 6 jaar verdubbelt? Bedenk je eens wat dit doet met de beweegdrang van jongens. Wist je ook dat de taalontwikkeling van jongens op de leeftijd van 4 jaar gemiddeld een jaar achterloopt op die van meisjes? Als je weet dat jongens van 4 jaar gemiddeld 7 woorden begrijpen en meisjes 14: wat betekent dit dan voor je taalaanbod richting jongens?

In de workshop ‘Stoeien, slopen en experimenteren….. aandacht voor jongens!’ gaat onze adviseur Barbara Kroeze in op de verschillen tussen jongens en meisjes tot en met 6 jaar. Op basis van deze kennis verkennen we hoe je jongens kunt stimuleren in hun eigen ontwikkeling.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze workshop kun je contact opnemen met Barbara Kroeze.